T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
İSTANBUL / KÜÇÜKÇEKMECE - Zehra Mustafa Dalgıç Dış Ticaret Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi

Bilişim Teknolojileri

BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ALANI

ÖĞRETİM PROGRAMININ AMAÇLARI

Bilişim teknolojileri son yıllarda baş döndürücü bir hızla gelişerek tüm dünyada yaygın hâle gelmiştir. Bu gelişim hayatı bir yandan kolaylaştırmış, diğer yandan da veri güvenliği ve kişisel güvenliğin korunması sorunlarını ortaya çıkarmıştır. Gelişen teknoloji ile üretilen yazılımların, teknolojilerin ve sağlanan hizmetlerin herkes tarafından kullanılabilmesi için özellikle hızla küreselleşmiş olan bu sektörde rekabet büyük yoğunluk kazanmakta ve sektörün korunması ve rekabet gücünün geliştirilmesi için özel politikalar uygulamaktadır.

ALANIN AMACI:

Öğrencileri gündelik hayat ve iş dünyasının vazgeçilmez bir parçası olan bilgisayar alanında, yazılım ve donanıma hâkim bireyler haline getirmek; onları geleceğe ve ülke ekonomisindeki yeni yerlerine hazırlamak, öğrencileri bilgisayar teknolojilerini kullanabilen, ülke kalkınması yolunda önemli adımlar atabilen, iyi kararlar verebilen ve bu kararlara katılabilmek için, genel ve teknolojikanlamda usta birer okur-yazar olan bireyler haline getirmek ve onların Bilişim Teknolojileri alanında istihdam edilebilmelerini sağlamaktır. 

 Bilişim Teknolojileri Alanında ;

1.     Yazılım Geliştirme 

2.     Ağ İşletmenliği ve Siber Güvenlik dalları yer almaktadır.

Okulmuzda Bilişim Teknolojileri Alanı altında "Yazılım Geliştirme" dalında eğitim verilmektedir.


Bu doğrultuda Bilişim Teknolojileri alanı ve alan altında yer alan mesleklerde ulusal ve uluslararası düzeyde standartlara uygun örgün öğretim programı hazırlanmıştır. Bu programı tamamlayan öğrenci; 

·  Yeni çağ becerileri ve tasarım odaklı düşünme yaklaşımı doğrultusunda "meslek etiği ve ahilik, iş sağlığı ve güvenliği, teknolojik gelişmeler ve endüstriyel dönüşüm, çevre koruma, girişimci fikirler, iş kurma ve yürütme, fikrî ve sınai mülkiyet hakları" konularında mesleki gelişim sağlayacak beceriler kazanma, 

· Temel algoritma, görsel blok programlama ve programlama işlemlerini yapma, 

·  İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak bilişim etiği, bilgi güvenliği, fikri mülkiyet, sanayi devrimleri, dijital dönüşüm ve endüstri 4.0 teknolojileri, bilgisayar montajı yapma ve ağ temellerini kullanma, 

·  Teknik resim kurallarına uygun çizimler yapma, bilgisayarda üç boyutlu tasarım yaparak hazırlanan tasarımların baskısını alma ile ilgili ortak bilgi, beceri ve yetkinliklerin yanı sıra; 

 

YAZILIM GELİŞTİRME DALINDA; 

· Nesne tabanlı programlama teknikleri ile proje yapma, geliştirme, veri tabanı kullanım yöntemlerini uygulama, 

·  İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak giriş ve çıkış cihazları, sensörler, göstergeler, ekranlar ve motorları kullanarak işlevsel bir aygıt oluşturma, 

·  Web sitesi tasarımı, dinamik programlama, veri tabanı işlemleri ve web sitesini yayınlama, 

·  Mobil uygulamalar yapma, 

·  Görüntü işleme ve görsel efekt tekniklerini uygulama 

 

AĞ İŞLETMENLİĞİ VE SİBER GÜVENLİK DALINDA; 

·  İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak anahtar cihazının yapılandırılması ve ağ üzerinde anahtarlama işlemleri yapma, 

·  İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak giriş ve çıkış cihazları, sensörler, göstergeler, ekranlar ve motorları kullanarak işlevsel bir aygıt oluşturma, 

·  İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak yönlendirme cihazının yapılandırılması ve ağ üzerinde yönlendirme, 

·  Siber güvenlik alanında bilgi toplama teknikleri, ağ güvenliğini sağlama ve güvenlik yöntemlerini uygulama, 

·  İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak sunucu işletim sistemi kurulumu ve yönetimini yapma 

ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliklerin kazandırılması amaçlanmaktadır. 

 

PROGRAMIN SÜRESİ;

Alan programının toplam eğitim süresi 4 yıldır.

 

BELGELENDİRME;

Mezun olan öğrenciye, alan ve dalını gösteren diploma ve iş yeri açma belgesi ile birlikte seçmeli meslek dersleri ile ulaşabileceği ilgili mesleklere ait sertifika verilmektedir. 

MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER

Bilişim Teknolojileri alanında eğitim süresi içerisinde daha başarılı olunabilmesi için öğrencinin;

•Sistemli düşünme gücüne sahip,
•Araştırmacı, yabancı dil bilen,
•Tasarım ve görsel yeterliliğe sahip,
•Matematikle ilgili konularda başarılı, 
•Mantığı güçlü, 
•Dikkatli, sabırlı, 
•Kendini yenileyebilen,
•Ekip içinde çalışabilen sabırlı ve dikkatli, bir konunun çözümlenmesi için yapılması gereken işlemleri bilgisayar diline aktarabilen kimseler olmaları gerekir.

ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI 


Ağ işletmenleri, endüstride ve işletmelerde bilgisayar kullanılacak iş ortamlarında çalışırlar. Ayrıca geniş ağ bağlantıları oluşturabilmek için dış ortamda, oluşturulan ağların yönetimi için sunucuların bulunduğu büro ortamlarında çalışırlar. Birinci derecede cihaz, alet ve yazılımlarla ilgilidirler. Ancak, zaman zaman meslektaşları ve müşterilerle iletişim kurmaları gerekir. Meslekteki hastalık riskleri, ağ işletmenleri el aletleri ile fazla çalıştıkları için çeşitli iş kazaları riski ile karşı karşıya kalırlar. Bilgisayarda çalışanların şikâyetlerini boyun, omuz, el, kol, ayak ve sırt bölgelerinde yorgunluğa bağlı rahatsızlıklar meydana getirir. Bu tür rahatsızlıklar eklem ve kas hastalıklarına sebep olur.

Web programcısı, büro ortamında çalışır ve genellikle tasarım ve görsel unsurlarla uğraşır. Çalışırken diğer meslektaşlarıyla ve iş sahipleriyle etkileşim hâlindedir. İş oturarak yürütülür, ortam genellikle sessizdir. Meslekteki hastalık riskleri; bilgisayar çalışanlarının görmeye yönelik sorunlarının başında göz sulanması, gözlerde tahriş ve batma, göz yorgunluğu, mavi ve çift görme
gelmektedir.
Veri Tabanı programcısı, büro ortamında çalışır ve genellikle programlama ve görsel unsurlarla uğraşır. Çalışırken diğer meslektaşlarıyla ve iş sahipleriyle etkileşim hâlindedir. İş oturarak yürütülür, ortam genellikle sessizdir. Meslekteki hastalık riskleri; bilgisayar çalışanlarının görmeye yönelik sorunlarının başında göz sulanması, gözlerde tahriş ve batma, göz yorgunluğu, mavi ve çift görme gelmektedir. Bilgisayarda çalışanların başlıca şikâyetlerini boyun, omuz, el, kol, ayak ve sırt bölgelerinde yorgunluğa bağlı rahatsızlıklar meydana getirir. Bu tür rahatsızlıklar eklem ve kas hastalıkları oluşturur. Bilgisayar teknik servis elemanı, teknik servis (bilgisayar toplanan) ortamında, elektronik devre yapımını gerçekleştirebileceği atölye ortamında çalışır. El aletlerini çok kullanır. Çalışırken diğer meslektaşlarıyla ve iş sahipleriyle etkileşim hâlindedir. İş çoğunlukla ayakta yürütülür, ortam biraz da olsa hareketlidir. Meslekteki hastalık riskleri, bilgisayar teknik servis elemanları ayakta çok fazla vakit geçirirler. Bu nedenle vücut yorgunlukları fazla olur. Elektronik devreleri gerçekleştirirken baskı devre yapımında ortaya çıkan gaza karşı dikkatli olmak gerekir. Lehimleme yaparken yanma riskine karşı dikkatli olmaları gerekir.

ÇALIŞMA ALANLARI VE  İŞ BULMA OLANAKLARI 

Bilişim Teknolojileri Alanı´ndan mezun olan öğrenciler, seçtikleri dal/meslekte kazandıkları yeterlikler doğrultusunda; 

Bilgisayar teknik servisi hizmeti veren bilgisayar firmalarında, kamu kurum ve kuruluşlarında, 

Ağ kurulum ve yönetimi hizmeti veren ya da bu hizmete ihtiyaç duyan firma, kamu kurum ve kuruluşlarında, 

Kullanıcı ara yüzüne sahip uygulama ve veri tabanı programları kullanımı ve yönetimi hizmeti veren ya da bu hizmetlere ihtiyaç duyan firma, kamu kurum ve kuruluşlarında, 

Web tasarımı hizmeti veren veya web ortamında çalışan etkileşimli programlar hazırlayan yazılım şirketlerinde ya da bu hizmetlere ihtiyaç duyan firma, kamu kurum ve kuruluşlarında çalışabilirler.

 

BİLİŞİM ALANINDAN MTOK İLE GİRİLEBİLEN ÜNİVERSİTE BÖLÜMLERİ

 

 M.T.O.K NEDİR?

MTOK Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumlarının kısaltılmasıdır. Kontenjan olarak MTOK olarak ifade edilen yükseköğretim programlarına sadece ilgili alan mezunları başvurabilirler; bunun dışında kalan adaylar MTOKa başvuramazlar, başvurmaları halinde başvuruları geçersiz sayılır. 

M.T.O.K' tan önce LYS puanıyla öğrenci alan mühendislik bölümlerine meslek ve teknik lise öğrencilerinin girmesi çok zordu. Mesleki ve teknik anadolu liselerinde okuyan öğrencilerin MTOK kontenjanı ile çeşitli mühendislik fakültelerine ek puan avantajıyla girebilmeleri sağlandı.

M.T.O.K uygulamasıyla mühendislik bölümleri başta olmak üzere meslek ve teknik lise öğrencilerine birçok bölümün önü açılmış durumda.

M.T.O.K bölümlerine normal lise eğitimi almış öğrenciler (Anadolu, düz, fen, sosyal bilimler lisesi vs....) seçim hakkı yapamazlar, tercih yapınca da M.T.O.K bölümlerini kazansalar bile bölümlerde okuma hakkı tanınmaz. 

Bilişim Alanında Hangi Bölümler Tercih Edilmelidir? 

 

Mesleki ve Teknik lisesinden mezun olan öğrenciler bölümlerin ayrılan kontenjan sayılarına göre yerleştirilir. Eğer kontenjanların boş kalmasıyla diğer ortaöğretim kurumlarından tercih eden öğrenciler bu boş kontenjanlara yerleştirilecektir.

 

Bilişim Teknolojileri alanı mezunu öğrenciler aşağıdaki 4 yıllık bölümleri tercih edebilirler;

 

Adli Bilişim Mühendisliği (M.T.O.K.)MF-4

Bilgisayar Mühendisliği (M.T.O.K.)MF-4

Bilişim Sistemleri Mühendisliği (M.T.O.K.)MF-4

Biyomedikal Mühendisliği (M.T.O.K.)MF-4

Elektrik-Elektronik Mühendisliği (M.T.O.K.)MF-4

Yazılım Mühendisliği (M.T.O.K.)MF-4

08-06-2021

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 02.12.2012 - Güncelleme: 12.10.2023 14:12 - Görüntülenme: 14634
  Beğen | 10  kişi beğendi